Nájemní Rádce

Vše, co jste chtěli vědět o pronájmu, a byli jste líní to hledat.

Jak zvládnout stěhování bez stresu

0

Stěhovací sezóna je tu. Míříte do svého, nebo jen měníte nájem za jiný? Stěhujete se za školou či novou pracovní příležitostí? Nezbytné balení a přesun je samozřejmostí, ale co takhle zamyslet se nad tím, kdy přehlásit služby a energie, jak před stěhováním zodpovědně spotřebovat potraviny, nebo jak efektivně vytřídit šatník a udělat tím radost nejen sobě, ale také ostatním?

Dejte si dostatek času na přípravu

Tak zní první a nejdůležitější rada. Ačkoliv je stěhování fyzicky i psychicky náročná akce, největší díl stresu si obvykle způsobíme sami – většinou tím, že přípravy necháme na poslední chvíli. Kdy je tedy optimální odstartovat akci stěhování a jak v plánování a přípravách postupovat?

3 měsíce před stěhováním 

Nezapomeňte na smlouvy a služby

Jednou z prvních věcí, kteou je potřeba pohlídat, je včasné vypovězení nájemní či podnájemní smlouvy. Výpovědní lhůta je obvykle stanovena na dva až tři měsíce dopředu.

Pokud na sebe máte napsány energie, které se vážou k bytové jednotce, pobavte se s majitelem, zda je chce přepsat na budoucí nájemníky, nebo přímo na jeho osobu. Samotné vyřízení přepisu je otázkou jednoho až dvou měsíců, ale v případě odstoupení od smluv s dodavateli očekávejte výpovědní dobu delší – rady a tipy se můžete dočíst v našem článku.

Nezapomeňte včas vypovědět nebo přehlásit také smlouvy s poskytovateli telefonních a internetových služeb a kabelové televize. Většina velkých společností má výpovědní lhůtu stanovenu na jeden měsíc, některé menší firmy ale vyžadují oznámení o ukončení smluvního vztahu i tři měsíce předem.

TIP: Pokud bydlíte ve sdíleném bytě, je vhodná doba začít se poohlížet po novém spolubydlícím, který vás nahradí. Tato možnost se může hodit také v případě, že máte ve smlouvě výpovědní dobu například 3 měsíce, ale potřebujete se odstěhovat dříve. Specializované facebookové skupiny představují skvělou možnost, jak pronájem inzerovat rychle a bezplatně – vyzkoušejte například tyto skupiny v Praze, Brně, Plzni a Olomouci.

2 měsíce před stěhováním

Funguje vše tak, jak má?

Projděte byt a zkontrolujte, zda v něm nejsou nutné nějaké opravy před tím, než jej předáte zpět do rukou majitele. Ve smlouvě zpravidla stojí, že jste povinni o byt pečovat a vrátit jej v původním stavu, s přihlédnutím k běžnému opotřebení. Obvykle platí, že dražší opravy hradí majitel bytu, ty menší byste si však měli zajistit sami.

Běžná údržba a drobné opravy zpravidla zahrnují:

  • opravy a výměny vypínačů, zásuvek a světel
  • drobné opravy umyvadel, van, výlevek, dřezů a sporáků
  • malování či tapetování; čištění podlah, obkladů, odpadů a spotřebičů
  • opravy jednotlivých částí dveří a oken a jejich součástí
  • opravy jednotlivých vrchních částí podlah, výměny prahů a lišt

TIP: Při revizi vybavení bytu a kontrole stavu spotřebičů můžete postupovat podle tohoto praktického Checklistu, který jsme připravili pro podnájemníky, kteří bydlí s Ideálním nájemcem. Pokud narazíte na problém či poruchu, a s opravou si nebudete vědět rady, zkuste najít výpomoc či profíka pomocí platformy Supersoused.

Vystačí vlastní síly či nikoliv?

Máte známé s dodávkou? V tom případě nejspíš není co řešit a nastává čas ozvat se přátelům či rodině, že budete potřebovat jejich pomoc. Pokud stěhujete i větší nábytek, zřejmě bude potřeba najmout stěhováky. Nejdříve rozhoďte síť ve svém okolí – známí vám mohou dobře poradit nebo dát osobní reference – a poté porovnejte ceny a projděte si recenze na internetu.

Ceny se obvykle pohybují v rozmezí mezi 8 a 10 tisíci korun včetně balení, nakládky a vykládky v novém místě, záleží samozřejmě také na vzdálenosti. Můžete si objednat i demontáž a opětovné smontování nábytku a pomoc s jeho rozmístěním. S objednávkou stěhovacích služeb zbytečně neotálejte, kvalitní firma může mít diář plný na týdny dopředu, obzvlášť na termíny koncem měsíce.

1 měsíc před stěhováním

Správný čas zbavit se nepotřebných věcí

Pokud jste ve svém současném bydlení už nějakou dobu, pravděpodobně se u vás nahromadilo velké množství nepotřebných věcí, které ale v běžném provozu nemáte čas a energii protřídit nebo vyhodit. Stěhování představuje ideální čas na důkladné protřídění všeho, co doma máte. Právě to by tedy mělo být prvním krokem ještě před tím, než rozložíte krabice a začnete balit.

Nevíte, jak začít? Vyzkoušejte například osvědčenou metodu KonMari, kterou zpopularizovala japonská úklidová guru Marie Kondo. Podstata této metody spočívá v tom, že si u každé věci položíte otázku: „Přináší mi radost?“ – pokud je odpověď ano, zaslouží si své místo také v novém bydlení. Pokud jste odpověděli slovem ne, ještě to automaticky neznamená, že daná věc nepřinese radost někomu jinému. Věci můžete darovat na charitu, lokální jednorázové bazárky nebo do second-handů. V Brně doporučujeme návštěvu blešáku Hadrárna či dobročinného obchůdku Šuplig, v Praze se konají pravidelné charitativní bazárky například v Impact Hubu.

TIP: Pro efektivní úklid je zajímavá také metoda tří boxů nebo zlaté pravidlo 80/20. Více tipů jsme pro vás sepsali v tomto článku.

Stěhování nemusí znamenat plýtvání

Nezapomeňte také na zásoby potravin, včetně trvanlivých, které doma máte. Abyste je nemuseli zbytečně přenášet nebo vyhazovat, pokuste se spotřebovat, co se dá. Při inventuře lednice a spižírny pravděpodobně narazíte i na množství expirovaných potravin, které byste naopak vyhodit měli.

Trvanlivé potraviny, jako jsou konzervy, zavařeniny, rýže, luštěniny, mouka nebo mražená jídla, mohou být spotřebované v průběhu vašeho posledního měsíce, stačí si správně naplánovat jídelníček. To může být samo o sobě velkou výzvou, a proto jsme pro vás našli zajímavé tipy na zpracování trvanlivých potravin, kde se můžete inspirovat také neobyčejnými recepty.

Týden před stěhováním

Přehlednost nadevše

Ta je základem každého balení. Je proto ideální postupovat průběžně, od jedné místnosti ke druhé – a to i za cenu toho, že krabic budete mít více. Tento postup oceníte ve chvíli, kdy budete věci do nového bytu nosit a umisťovat do konkrétních místností. Budete tak mít jistotu, že hned přesně zjistíte, co patří do kuchyně, obývacího pokoje nebo ložnice.

Nezapomeňte na důkladné popisy jednotlivých krabic. Primárně by na nich mělo být uvedeno, ze které místnosti dané věci jsou, a stručný popis toho, co v krabicích najdete. Obsah krabic si můžete také fotit – takové připomenutí pak může přijít vhod před vybalováním. Dále je praktické krabice označovat podle toho, zda se v nich nachází křehké věci.

TIP: Po rozmontovávání nábytku vložte šroubky a úchytky do sáčku a ten přilepte na patřičné části nábytku. Nic se vám tak neztratí a v novém se budete moct rychleji zabydlet.

Cílová rovinka

Nejpozději týden před stěhováním si zařiďte dočasné přeposílání pošty, a přesuňte předplatné časopisů a dalších služeb či produktů na novou adresu. Nezapomeňte také odstranit jmenovky ze dveří, schránky a zvonků. Pokud bydlíte na frekventovanější ulici či rušném sídlišti, zařiďte si na den stěhování zábor místa pro pohodlné parkování. To samé proveďte v místě nového bydliště.

V novém bydlišti si od správce domu opatřete klíče od dveří, vjezdu nebo společných skladovacích prostor. Pokud může vaše stěhování způsobit komplikace ostatním v domě, je vhodné na to nové sousedy upozornit – například, že může být delší dobu obsazen výtah nebo parkovací místa před domem.

TIP: Víte, že v případě stěhování máte ze zákona právo až na 2 dny neplaceného volna?

Jakmile zvládnete den D, čeká na vás ještě jeden důležitý úkol – vše vybalit a pomalu se začít zabydlovat. Pokud jste ale vše svědomitě naplánovali a připravili, vybalování by mělo běžet jako po drátkách. Přejeme vám, ať jste v novém bydlení spokojení!



Sdílet.

Komentáře