Home staging ukáže potenciál vaší nemovitosti

Obrázek autora článku

Samuel Varga

14. 5. 2020

5 min

Titulní obrázek článku

Jak připravit nemovitost, aby na trhu vynikla a oslovila větší počet zájemců? Nový trend velí přizvat profíka – s home stagingem se totiž vyhnete prodeji či pronájmu pod cenou, a navíc ušetříte spoustu času a starostí. Směr zní jasně: zbavit se ‚domova v domě‘ a dodat interiéru prostor pro představivost.

Co je to home staging?

Home staging doslova znamená aranžování domova. Pomocí určitých pravidel esteticky připraví byt či dům na focení, případně na prohlídky se zájemci.

Cílem home stagingu není rozsáhlá a nákladná rekonstrukce nebo zakrývání vad. Často jde o jednoduché úkony jako důkladný úklid, aranžování dekorací a nábytku – ať už toho, který se v bytě nachází, nebo zapůjčeného. Výsledkem je pak sladěná, čistá, vzdušná nemovitost, která v očích zájemců vypadá jako z katalogu.

„Home staging je primárně o ‚odosobnění‘ daného bytu či domu. Cílem je, aby nemovitost na zájemce působila co nejlépe, dokázal si v ní představit sám sebe a říct si – tak tady chci žít. Celý proces je velmi individuální – někdy je potřeba učesat jen drobné detaily, jindy je to o kompletním vybavení interiéru,” vysvětluje Tereza Lev, certifikovaná realitní makléřka společnosti UlovDomov.cz.

Na detailech záleží

Obvyklou obavou prodávajících či pronajímatelů je, že do takové úpravy nemovitosti budou muset vložit desetitisícové investice. Každá investice je samozřejmě rozumná jen do výše její návratnosti. Takové obavy ale nejsou podle uznávané specialistky Mirky Došlé na místě: „Z mé zkušenosti neznám případ, kdy by se investice do home stagingu nevyplatila.

Není tedy nutné celý byt či dům předělat, skutečně se stačí zaměřit na detaily, které mají velký estetický dopad – natření starých radiátorů či zárubní, opravy prasklin ve zdech. Zázraky svede také obyčejné vymalování stěn nebo přeleštění dřevěného obložení či podlahy.

TIP: Výmalbu doporučujeme zejména v místnostech s barevnými zdmi. Nezapomínejte, že každý člověk má jiný vkus, a proto je bílá sázkou na jistotu.

Zařízená místnost prodává lépe

Lidé nehledají chladnou nemovitost a holé zdi, hledají místo na bydlení. Domov, ze kterého bude vyzařovat pozitivní atmosféra a budou se v něm cítit dobře. To je jeden z hlavních atributů, kterým se zájemce řídí, a vy byste jej měli mít stále na paměti.

Přesně tohle totiž prodáváte – dojem příjemného domova. Potenciální kupec či nájemník si musí dokázat představit, jak se v bytě bude žít, kde si bude vychutnávat svou ranní kávu a kde se bude nejlépe vyjímat jeho sbírka hodinek. V prázdném prostoru se však tyto představy aplikují jen velmi těžko a holé zdi jsou útulnému domovu ještě velmi vzdálené.

Home staging jde i virtuálně

Lockdown a karanténní opatření měly bezpochyby významný vliv na inovaci realitních produktů a služeb a celkové přesunutí trhu do digitálu. Jednou z takových novinek je právě virtuální home staging – rychlejší, levnější a variabilnější alternativa toho klasického. „Stačí zásah šikovného grafika s citem pro design, a nemovitost rázem chytne ten správný šmrnc. Právě taková maličkost může mít velký dopad na zvýšení hodnoty nemovitosti a navíc přiláká větší počet zájemců.“, doplňuje Tereza Lev, která spolupracuje s profesionály na virtuální i klasický home staging.

Jak je již z názvu patrné, jedná se o vybavení nemovitostivirtuálním‘ nábytkem a doplňky. Do původní fotografie se zasadí 3D vizualizace nábytku, spotřebičů a dekorací tak, aby vše působilo přirozeně a odpovídalo perspektivě daného pohledu. Příklad můžete vidět na porovnání před a po níže.

Titulní obrázek článku

Jak na to?

Pokud je váš byt vkusně zařízen a jediné, co mu chybí, je špetka útulnosti, s home stagingem si hravě poradíte i sami. Máme pro vás několik tipů, na co byste v jednotlivých místnostech neměli zapomenout.

Koupelna

Nejprve shrňte z polic vše, co se v koupelně nachází v nevzhledných obalech a také veškeré předměty osobní potřeby: šampony, mýdla, kartáčky na zuby, ručníky, houbičky, žiletky apod. Naopak je velmi žádoucí koupelnu doladit pomocí stylových doplňků nebo jednoduše naaranžovat jednobarevné ručníky v tlumených odstínech.

Předsíň

Kabáty, šály, klobouky a čepice – to všechno je potřeba přesunout z věšáků do krabic nebo do skříně či komody. Pokud nemáte uzavřené botníky, schovejte i boty. Kalendáře sundejte ze zdi, stejně tak všechny fotografie vaší rodiny. Hřebíčky, na kterých visely, rovnou vyndejte ze zdí a díry zatmelte.

Ložnice

Ustelte postel jako v hotelu, použijte stylové povlečení a přehoz. Při stylizaci vsaďte na skandinávský styl, který je v poslední době čím dál oblíbenější, obzvlášť pak v ložnicích či obývacích pokojích. Nakonec prostor oživte pokojovkami, svíčkami nebo zajímavým zrcadlem.

Titulní obrázek článku
Titulní obrázek článku

Kvalitní prezentace krok za krokem

Fotografie i prohlídky jsou pro prodej či pronájem nemovitosti velmi důležité. Fotografiemi děláte první dojem a na prohlídkách potvrzujete, že fotografie nelhaly.

Kvalitní snímky jsou tak základem prvotního zájmu o vaši nemovitost. Jak nemovitost nafotit, abyste udělali ten nejlepší první dojem?

  1. Místnost velmi pečlivě ukliďte a zbavte všech osobních věcí, jako jsou fotografie, hračky atd.

  2. Interiéry nemovitosti foťte širokoúhlým objektivem, budou tak působit prostorněji a přirozeněji.

  3. Nesnažte se vše zachytit na jedné fotografii, raději jich pořiďte více.

  4. Nemiřte objektivem přímo na stěny, ale spíše do rohů místností. Při focení se vyhýbejte příliš členitým plochám.

  5. Foťte vždy za dobrých světelných podmínek – ve dne, s roztaženými žaluziemi a otevřenými dveřmi. Zároveň rozsviťte i umělé osvětlení. Rozmazané nebo tmavé fotografie k inzerátu rozhodně nepatří.

Titulní obrázek článku

7 důvodů, proč říci home stagingu ano

1. Prodáte za víc

Statistiky ukazují, že díky kvalitnímu home stagingu získáte za svou nemovitost o 5–10 % více. Zatímco mnozí majitelé stále prodávají či pronajímají pod cenou, vy vyděláte maximum.

2. Prodáte či pronajmete rychleji

Rychlost bývá při prodeji nemovitosti mnohdy důležitější než cena. Byty, které prošly home stagingem, patří k rekordmanům. Podle výzkumů se prodávají až o 73 % rychleji než běžné byty. Ty nejatraktivnější svého kupce najdou mnohdy i do 24 hodin.

3. Zazáříte na inzertních portálech

Nekvalitní prezentace zájemce od prohlídky často odradí, a to je velká škoda. Váš profesionálně upravený interiér mezi ostatními inzeráty zazáří.

4. Uděláte první dojem

Zájemcům trvá pouze 90 vteřin, než si vytvoří názor na vaši nemovitost. Díky home stagingu uděláte dobrý první dojem a kupující či nájemce si nemovitost zamiluje hned v prvních momentech prohlídky.

5. Zalíbíte se každému

Cílem designérských úprav tentokrát nebude originalita, právě naopak – osobité rysy interiéru je třeba schovat či potlačit. Výsledkem je univerzální interiér, který bude atraktivní pro co nejširší okruh možných zájemců.

6. Ušetříte za rekonstrukci

Možná jste majiteli starší nemovitosti a říkáte si, že bez rekonstrukce ji neprodáte. I v tomto případě však může být home staging skvělým a plně dostačujícím pomocníkem. Rekonstrukce obvykle stejně nezvedne cenu nemovitosti o tolik, aby se taková investice vyplatila.

7. Investice se vám vrátí

Na závěr to nejlepší. Investice do home stagingu se vám vrátí, protože cenu nemovitosti a rychlost prodeje citelně zvýší – a to bez nákladů na designové či stavební specialisty.

Podobné články